Skip to content
Rosteme s vámi
  • Domů
  • O nás
  • Kontakty
  • Nabízíme
  • Veřejné zakázky
  • Politiky organizace
  • Pracovní příležitosti
  • Městské lesy
  • Vodní toky
  • Městská zeleň
  • Ekologická výchova
  • Záchranná stanice
Close
  • Městské lesy
  • Vodní toky
  • Městská zeleň
  • Ekologická výchova
  • Záchranná stanice
  • Domů
  • O nás
  • Kontakty
  • Nabízíme
  • Veřejné zakázky
  • Politiky organizace
  • Pracovní příležitosti

    Městské lesy

    • Archiv aktualit
    • Kontakty
    • Pražské lesy
      • Odborný lesní hospodář
      • Lesnické mapy
      • Certifikace pražských lesů
    • Pěstování lesů
      • Nové výsadby
      • Probírky a prořezávky
      • Obnova lesa
      • Zdravotní stav lesa
      • Ochrana lesa
    • Život v lese a myslivost
    • Pikniková místa v pražských lesích
    • Vánoční jedlička s budoucností

„Aby město mohlo dýchat.“ Lesy hl. m. Prahy představují nové logo a vizuální identitu

8. 7. 2025

Jedna z největších pražských příspěvkových organizací, jejímž hlavním úkolem je péče o přírodu v hlavním městě, se bude nově prezentovat vizuálním stylem od grafického studia Frank Ateliér, vítěze designérské soutěže organizace Czechdesign.

LesyPraha_header_nahled

Výtvarně atraktivní systém, organické prvky a pestrá paleta barev charakterizují nový směr vizuální komunikace, který budou využívat Lesy hl. m. Prahy a provozy, které organizace spravuje – Záchranná stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy a Zahradnictví Ďáblice.

Současně dochází ke zkrácení komunikačního názvu na Lesy Praha a Záchrana zvířat Praha.

FRANK_Lesy_Czechdesign_prezentace_01

Nové logo má v sobě zakomponovaný komunikační název Lesy Praha.

„Pestrost aktivit, které organizace zastřešuje, stejně jako různorodost lidí, kteří její služby využívají, jde ruku v ruce s rozmanitostí přírody a živočichů v Praze a jejich potřebami. Klíčové pro nás bylo všechny tyto prvky identifikovat, správně uchopit a přenést do architektury značek, jejich podoby i podoby celé vizuální identity,“ popisuje záměr David Hanousek z Frank Ateliéru.

Autoři návrhu záměrně navázali na prolínání organických tvarů, barevnost i čtvercový tvar původního loga. Nové logo je evolucí toho předchozího a skládá se ze základních grafických prvků reprezentujících lesy a vodní toky. Barevnou paletu doplňují akcentové odstíny odrážející pestrost přírody.

FRANK_Lesy_Czechdesign_prezentace_02

Nový směr komunikace pracuje s pestrou barevnou paletou.

Vítězný návrh od Frank Ateliéru porota ocenila jako silný a promyšlený koncept, který odpovídá poslání organizace a v němž dobře funguje souhra jednotlivých grafických prvků. „Odborná porota vyzdvihla organičnost vizuálních prvků a živou barevnost. Návrh vyvolává žádoucí emoce a asociace spojené s péčí o krajinu a pestrostí přírody. Oproti původnímu logu je nová značka součástí komplexního vizuálního systému, který umožňuje vizuálně sjednotit všechny výstupy, a zároveň zachovat rozlišitelnost jednotlivých složek organizace,“ komentuje Petra Kalousková, grafická designérka a členka odborné poroty.

Organizace postrádala jednotný vizuální styl a její původní logo již neodpovídalo rozsahu jejích aktivit.

„Naše původní logo již nenaplňovalo naše potřeby. Od doby jeho vzniku před 20 lety se záběr našich aktivit rozsahem i obsahem zásadně proměnil. V hlavním městě nyní pečujeme nejen o lesy, ale také o parky, vodní díla či potoky, spravujeme záchrannou stanici pro volně žijící zvířata, organizujeme vzdělávací programy, máme zahradnictví, ekocentrum, kompostárnu a spoustu dalších aktivit. S rozvojem organizace bylo čím dál více patrné, že potřebujeme nový jednotný vizuální styl, který by nám umožnil jak organizaci, tak naši komunikaci směrem k Pražanům zpřehlednit“ komentoval důvod změny Ondřej Palička, ředitel organizace Lesy hl. m. Prahy.

„Příspěvková organizace Lesy hl. m. Prahy v metropoli funguje už přes 30 let a je naším spolehlivým partnerem při péči o pražskou přírodu i při naplňování klimatického plánu. Výsledky její práce můžete vidět v městských lesích, na vodních dílech, v parcích i v ulicích města. Věřím, že nový vizuální styl přispěje k tomu, aby se o aktivitách Lesů hl. m. Prahy dozvědělo co nejvíce Pražanů. Je to změna, která podpoří informovanost obyvatel Prahy v tom, jakým způsobem město pečuje o své přírodní bohatství, a věřím, že dokáže posílit jejich zájem o okolní přírodu a prostředí, ve kterém žijí,“ konstatuje náměstkyně primátora hlavního města Prahy pro oblast životního prostředí Jana Komrsková.

FRANK_Lesy_Czechdesign_prezentace_02

Cílem soutěže bylo vytvořit přehledný, jednotný a dobře srozumitelný systém vizuální komunikace. „Vzhledem k velkému množství našich aktivit pro nás bylo velmi důležité, že nová vizuální identita vznikala se znalostí specifických potřeb a charakterů jednotlivých provozů. Výsledkem je rodina provázaných značek, kde funguje synergie hlavního loga a jeho podznaček,“ popisuje ředitel organizace Ondřej Palička.

Nové logo tak kromě Zahradnictví Ďáblice získala i Záchranná stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy, rovněž spravovaná Lesy hl. m. Prahy. I loga podznaček staví na živé barevnosti a principu prolínání organických tvarů.

„V novém logu záchranné stanice se potkávají a prolínají dva světy. Divoká příroda a město, zvíře a člověk. Volně žijící zvířata ve městě čelí velkému množství rizik a zvířecí záchranáři jsou každý den svědky mnoha takových střetů. Ve všech těchto případech se záchranná stanice snaží pomáhat a zmírňovat tak dopady lidské civilizace na divokou přírodu,“ přibližuje Jiří Pospíšil, náměstek primátora hl. m. Prahy, který se věnuje oblasti péče o zvířata (animal welfare). „Vnímám jako náš společný cíl, abychom jako město i jako společnost volili vždy pokud možno co nejvíce respektující a pečující přístup. Právě o to se pražská záchranná stanice snaží a jsem moc rád, že se tuto myšlenku podařilo zachytit i v novém logu,“ doplňuje.

FRANK_Lesy_Czechdesign_prezentace_02

V novém logu záchranné stanice se potkávají a prolínají dva světy. Divoká příroda a město, zvíře a člověk.

„Nová vizuální identita je hravá a plná výrazných barev i tvarů, podobně jako je pestrá, bohatá a proměnlivá sama příroda. To je naší organizaci velmi blízké. Právě proto, aby taková příroda v Praze byla a zůstala i v dalších letech, tady jsme. Na vítězném návrhu oceňujeme, že se v jednotlivých vizuálních prvcích tato nespoutanost a organičnost intenzivně odráží, ale také že dohromady tvoří dobře promyšlený, modulární systém. Jasně nastavuje základní pravidla, přitom nechává velký prostor pro další kreativní práci, variování a rozvoj,“ uzavírá Petra Fišerová, vedoucí oddělení komunikace Lesů hl. m. Prahy.

Nová vizuální identita organizace Lesy Praha
Nové logo je evolucí toho předchozího
Jednotlivé grafické prvky nové vizuální identity Lesů Praha
Nový směr komunikace pracuje s pestrou barevnou paletou
Nový směr komunikace pracuje s pestrou barevnou paletou
Merchandising
Merchandising
Ukázka komunikace na sociálních sítích
Vizuální styl zachovavá rozlišitelnost jednotlivých složek organizace, Zahradnictví Ďáblice
Vizuální styl zachovavá rozlišitelnost jednotlivých složek organizace, Záchrana zvířat Praha
Brand manuál nové vizuální identity Lesů hl. m. Prahy

O soutěži

Podoba nové vizuální identity Lesů hl. m. Prahy vzešla z designérské soutěže pořádané nezávislou organizací Czechdesign. Soutěž proběhla jako vyzvaná, dvoufázová, neanonymní. Na základě veřejné výzvy a rešerší Czechdesignu projevilo zájem o účast v soutěži 47 grafických designérů a studií.

Podle předchozích referencí, zkušeností a odborného posouzení portfolií bylo vybráno 8 designérů a studií do užšího výběru a z nich posléze 4 finalisté (Artbureau, Frank Ateliér, Jakub Janeba a Jana Hrádková a trojice designérů Josefina Karlíková, Matej Vojtuš a Jozef Ondrik), kteří byli vyzváni ke zpracování návrhu nové vizuální identity organizace.

V prvním kole soutěže porota složená z nezávislých odborníků a zástupců vyhlašovatele vybrala 3 návrhy, které postoupily do druhého kola. Z něj jako vítěz vzešel Frank Ateliér, který tak získal zakázku na finalizaci svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity.

Celý proces, který odstartovalo navázání spolupráce s organizací Czechdesign v dubnu 2024 a který zahrnoval jak přípravu soutěžního zadání a jednotlivých kol soutěže, tak spolupráci s vítězným studiem a vytvoření grafického manuálu, trval více než rok. Nyní organizaci čeká postupná, několikaměsíční implementace do všech oblastí komunikace – od webu a sociálních sítí přes tištěné informační materiály a propagační předměty až po značení objektů a vozidel, oficiální dokumenty či tabule ve veřejném prostoru.

Přihlásit se
Copyright © 2020 Lesy hl. m. Prahy. All Rights Reserved. Není-li uvedeno jinak, financuje naši činnost hlavní město Praha.