„Aby město mohlo dýchat.“ Lesy hl. m. Prahy představují nové logo a vizuální identitu
Jedna z největších pražských příspěvkových organizací, jejímž hlavním úkolem je péče o přírodu v hlavním městě, se bude nově prezentovat vizuálním stylem od grafického studia Frank Ateliér, vítěze designérské soutěže organizace Czechdesign.
Výtvarně atraktivní systém, organické prvky a pestrá paleta barev charakterizují nový směr vizuální komunikace, který budou využívat Lesy hl. m. Prahy a provozy, které organizace spravuje – Záchranná stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy a Zahradnictví Ďáblice.
Současně dochází ke zkrácení komunikačního názvu na Lesy Praha a Záchrana zvířat Praha.
Nové logo má v sobě zakomponovaný komunikační název Lesy Praha.
„Pestrost aktivit, které organizace zastřešuje, stejně jako různorodost lidí, kteří její služby využívají, jde ruku v ruce s rozmanitostí přírody a živočichů v Praze a jejich potřebami. Klíčové pro nás bylo všechny tyto prvky identifikovat, správně uchopit a přenést do architektury značek, jejich podoby i podoby celé vizuální identity,“ popisuje záměr David Hanousek z Frank Ateliéru.
Autoři návrhu záměrně navázali na prolínání organických tvarů, barevnost i čtvercový tvar původního loga. Nové logo je evolucí toho předchozího a skládá se ze základních grafických prvků reprezentujících lesy a vodní toky. Barevnou paletu doplňují akcentové odstíny odrážející pestrost přírody.
Nový směr komunikace pracuje s pestrou barevnou paletou.
Vítězný návrh od Frank Ateliéru porota ocenila jako silný a promyšlený koncept, který odpovídá poslání organizace a v němž dobře funguje souhra jednotlivých grafických prvků. „Odborná porota vyzdvihla organičnost vizuálních prvků a živou barevnost. Návrh vyvolává žádoucí emoce a asociace spojené s péčí o krajinu a pestrostí přírody. Oproti původnímu logu je nová značka součástí komplexního vizuálního systému, který umožňuje vizuálně sjednotit všechny výstupy, a zároveň zachovat rozlišitelnost jednotlivých složek organizace,“ komentuje Petra Kalousková, grafická designérka a členka odborné poroty.
Organizace postrádala jednotný vizuální styl a její původní logo již neodpovídalo rozsahu jejích aktivit.
„Naše původní logo již nenaplňovalo naše potřeby. Od doby jeho vzniku před 20 lety se záběr našich aktivit rozsahem i obsahem zásadně proměnil. V hlavním městě nyní pečujeme nejen o lesy, ale také o parky, vodní díla či potoky, spravujeme záchrannou stanici pro volně žijící zvířata, organizujeme vzdělávací programy, máme zahradnictví, ekocentrum, kompostárnu a spoustu dalších aktivit. S rozvojem organizace bylo čím dál více patrné, že potřebujeme nový jednotný vizuální styl, který by nám umožnil jak organizaci, tak naši komunikaci směrem k Pražanům zpřehlednit“ komentoval důvod změny Ondřej Palička, ředitel organizace Lesy hl. m. Prahy.
„Příspěvková organizace Lesy hl. m. Prahy v metropoli funguje už přes 30 let a je naším spolehlivým partnerem při péči o pražskou přírodu i při naplňování klimatického plánu. Výsledky její práce můžete vidět v městských lesích, na vodních dílech, v parcích i v ulicích města. Věřím, že nový vizuální styl přispěje k tomu, aby se o aktivitách Lesů hl. m. Prahy dozvědělo co nejvíce Pražanů. Je to změna, která podpoří informovanost obyvatel Prahy v tom, jakým způsobem město pečuje o své přírodní bohatství, a věřím, že dokáže posílit jejich zájem o okolní přírodu a prostředí, ve kterém žijí,“ konstatuje náměstkyně primátora hlavního města Prahy pro oblast životního prostředí Jana Komrsková.
Cílem soutěže bylo vytvořit přehledný, jednotný a dobře srozumitelný systém vizuální komunikace. „Vzhledem k velkému množství našich aktivit pro nás bylo velmi důležité, že nová vizuální identita vznikala se znalostí specifických potřeb a charakterů jednotlivých provozů. Výsledkem je rodina provázaných značek, kde funguje synergie hlavního loga a jeho podznaček,“ popisuje ředitel organizace Ondřej Palička.
Nové logo tak kromě Zahradnictví Ďáblice získala i Záchranná stanice hl. m. Prahy pro volně žijící živočichy, rovněž spravovaná Lesy hl. m. Prahy. I loga podznaček staví na živé barevnosti a principu prolínání organických tvarů.
„V novém logu záchranné stanice se potkávají a prolínají dva světy. Divoká příroda a město, zvíře a člověk. Volně žijící zvířata ve městě čelí velkému množství rizik a zvířecí záchranáři jsou každý den svědky mnoha takových střetů. Ve všech těchto případech se záchranná stanice snaží pomáhat a zmírňovat tak dopady lidské civilizace na divokou přírodu,“ přibližuje Jiří Pospíšil, náměstek primátora hl. m. Prahy, který se věnuje oblasti péče o zvířata (animal welfare). „Vnímám jako náš společný cíl, abychom jako město i jako společnost volili vždy pokud možno co nejvíce respektující a pečující přístup. Právě o to se pražská záchranná stanice snaží a jsem moc rád, že se tuto myšlenku podařilo zachytit i v novém logu,“ doplňuje.
V novém logu záchranné stanice se potkávají a prolínají dva světy. Divoká příroda a město, zvíře a člověk.
„Nová vizuální identita je hravá a plná výrazných barev i tvarů, podobně jako je pestrá, bohatá a proměnlivá sama příroda. To je naší organizaci velmi blízké. Právě proto, aby taková příroda v Praze byla a zůstala i v dalších letech, tady jsme. Na vítězném návrhu oceňujeme, že se v jednotlivých vizuálních prvcích tato nespoutanost a organičnost intenzivně odráží, ale také že dohromady tvoří dobře promyšlený, modulární systém. Jasně nastavuje základní pravidla, přitom nechává velký prostor pro další kreativní práci, variování a rozvoj,“ uzavírá Petra Fišerová, vedoucí oddělení komunikace Lesů hl. m. Prahy.
O soutěži
Podoba nové vizuální identity Lesů hl. m. Prahy vzešla z designérské soutěže pořádané nezávislou organizací Czechdesign. Soutěž proběhla jako vyzvaná, dvoufázová, neanonymní. Na základě veřejné výzvy a rešerší Czechdesignu projevilo zájem o účast v soutěži 47 grafických designérů a studií.
Podle předchozích referencí, zkušeností a odborného posouzení portfolií bylo vybráno 8 designérů a studií do užšího výběru a z nich posléze 4 finalisté (Artbureau, Frank Ateliér, Jakub Janeba a Jana Hrádková a trojice designérů Josefina Karlíková, Matej Vojtuš a Jozef Ondrik), kteří byli vyzváni ke zpracování návrhu nové vizuální identity organizace.
V prvním kole soutěže porota složená z nezávislých odborníků a zástupců vyhlašovatele vybrala 3 návrhy, které postoupily do druhého kola. Z něj jako vítěz vzešel Frank Ateliér, který tak získal zakázku na finalizaci svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity.
Celý proces, který odstartovalo navázání spolupráce s organizací Czechdesign v dubnu 2024 a který zahrnoval jak přípravu soutěžního zadání a jednotlivých kol soutěže, tak spolupráci s vítězným studiem a vytvoření grafického manuálu, trval více než rok. Nyní organizaci čeká postupná, několikaměsíční implementace do všech oblastí komunikace – od webu a sociálních sítí přes tištěné informační materiály a propagační předměty až po značení objektů a vozidel, oficiální dokumenty či tabule ve veřejném prostoru.